Tuesday 22 February 2011

"Skrik fra et annet sted"

Det jeg skrev om Blindsonen minte meg om denne kronikken av Roger Rosenblatt i det amerikanske tidsskriftet "Time". Den har ligget i bakhodet mitt siden jeg først leste den i 1987.

Den er skrevet på engelsk, og jeg oversetter bare konklusjonen:

"Du vet aldri hvordan du kommer til å reagere på et skrik før du hører det. Jeg kan fortelle deg hvordan du først kommer til å reagere. Du kommer til å stivne. Hodet kommer til å rykke som hodet til en skremt fugl, og øynene til å stå ut, lenge før det oppstår noen praktiske alternativer mellom det å gjemme seg under senga eller å ile til forsvar. Du stivner fordi du kjenner igjen lyden. Den er fra deg; all panikken og smerten; alle skrikene i ens liv, de uttrykte og de kvalte, er der i det grusomme utbruddet som har smadret luften. Alt er ditt.

Skriket fra et annet sted kommer fra deg. Du må gå mot det. Du må  åpne døren for å få det til å slutte."

No comments:

Post a Comment

As the Vulcans say: "I rejoice in our differences". Comments, questions and differing opinions are welcome.

Because of spam, comments are now moderated.